Name: STRUCTURAL AND CONSTRUCTIVE TYPOLOGY
Code: 213101022
Type: Elective
ECTS: 4.5
Length of subject: Per term
Semester and course: 2nd Year - Second term
Speciality:
Language: English
Mode of study: On-site class
Lecturer data: JORQUERA LUCERGA, JUAN JOSÉ
Knowledge area: Ingeniería de la Construcción
Department: Ingeniería Minera y Civil
Telephone: 868071277
Email: juanjo.jorquera@upct.es
Office hours and location:
martes - 11:00 / 13:00
EDIFICIO DE LA ETSINO Y LA EICM, planta 1, Despacho A1.15
Sólo previa cita con correo electrónico. Otros días y horas son posibles, sujeto a disponibilidad del profesor.
Qualifications/Degrees:
PhD in Ph. D. Structural Engineering from Technical University of Madrid (SPAIN) - 2007
Engineer in M. Sc. Civil & Structural Engineering from Polytechnic university of Madrid (SPAIN) - 1997
Academic rank in UPCT: Profesor Titular de Universidad
Number of five-year periods: 2
Number of six-year periods: 2 de investigación
Curriculum Vitae: Full Profile
[CB6 ]. To possess and understand knowledge that provides a basis or opportunity to be original in the development and / or application of ideas, often in a research context.
[G11 ]. Capacity for the project, execution and inspection of structures (bridges, buildings, etc.), foundation works and underground civil works (tunnels, car parks), and the diagnosis of their integrity.
La asignatura optativa Tipología estructural y constructiva desarrolla la competencia "Conocimiento de las construcciones a partir del estudio cualitativo de sus mecanismos resistentes, de las características de los materiales de construcción y de los tipos estructurales actuales e históricos, así como de sus procesos constructivos".
Los alumnos tienen que cursar 16,5 ECTS optativos que están agrupados en 3 bloques de 4 asignaturas por temáticas: "Hidráulica, Medio Ambiente y Energía", "Construcción" y "Transportes, Urbanismo y Ordenación del Territorio".
Cada alumno tiene que elegir un bloque.
Bloque de Hidráulica, Medio Ambiente y Energía (16,5 ECTS)
Energía hidroeléctrica, eólica y mareomotriz (4.5 ECTS), Análisis de Sistemas Hidráulicos e Hidrológicos (3 ECTS), Modelización y Simulación de Estructuras Hidráulicas (4,5 ECTS), Ingeniería Fluvial (4,5 ECTS)
Bloque de Construcción (16,5 ECTS)
Puentes (4,5 ECTS), Tipología Estructural y Constructiva (4,5 ECTS), Procedimientos especiales de Cimentación (4,5 ECTS), Aplicaciones del método de los elementos finitos en Ingeniería Estructural (3 ECTS)
Bloque de Transportes, Urbanismo y Ordenación del Territorio (16,5 ECTS)
Infraestructuras y Servicios Urbanos (4,5 ECTS), Intersecciones y enlaces en redes viarias (4,5 ECTS), Planificación y Gestión Territorial (3 ECTS), Ingeniería Paisajística (4,5 ECTS)
[T13 ]. Designing and undertaking innovative projects
Al terminar con éxito esta asignatura, los estudiantes serán capaces de:
1. Comprender las características de los diferentes materiales empleados en las técnicas constructivas habituales y las implicaciones de su uso desde el punto de vista resistente.
2. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos lineales.
3. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos superficiales.
4. Conocer la evolución tipológica de las estructuras desde un punto de vista histórico.
5. Identificar los diferentes mecanismos resistentes presentes en las tipologías estructurales más frecuentes en la construcción.
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
8. Utilizar ideas y soluciones innovadoras para desarrollar nuevos productos, procesos o servicios en contextos multidisciplinares.
Planteamiento general del problema resistente. Funcionalidad y estética. Conceptos sobre el comportamiento y la estabilidad. Materiales de construcción. Construcciones clásicas. Elementos lineales: Tirantes, vigas, triangulaciones, arcos y pórticos. Elementos superficiales: Losas, placas, bóvedas y cúpulas, láminas cilíndricas. Elementos superficiales no convencionales.
UNIT 1. PREVIOUS CONCEPTS.
1.1- General approach.
1.2- The concept of structural type.
1.3 -The structural behaviour
UNIT 2. BUILDING MATERIALS
2.1-The classic materials.
2.2.- Materials tractional resistant.
2.3- Other metallic materials and composites.
UNIT 3. ELEMENTARY LINEAR ELEMENTS.
3.1-The stay and the cable: tension.
3.2-The support: compression.
3.3- The beam: bending and shear.
3.4- Triangulations and trusses.
3.5- Arches and antifunicularity.
3.6- Torsion.
UNIT 4. ELEMENTARY SURFACE ELEMENTS
4.1- Beams grid.
4.2-Slabs and plates.
4.3-Vaults.
4.4-Domes.
4.5- Vaults.
4.5- Barrel vaults.
4.6- Folded shells
UNIT 5. UNCONVENTIONAL LINEAR AND SURFACE ELEMENTS
5.1.- Cable structures.
5.2.- Membrane Structures.
Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.
Theory classes, problems and/or resolution of practical cases in the classroom.
Lectures about the syllabus of the course
Analysis of cases with multiple solutions
38
100
Technical visits, Seminars, Conferences, Conferences, etc.
Depending on the availability, visits to on-site works, or attendance to seminars and conferences
5
100
Continuous assessment activities.
Hours devoted to continuous assessment activities
2
100
Final assessment activities.
Coursework written by the students. A work o ar structural type is studied in detail by applying the concepts studied in the syllabus.
Hours devoted to final assessment activities, especially the coursework presentation,
6
100
Study and work of the student (individual and/or teamwork) including, if necessary, handling of information in other languages.
Coursework written by the students. A work o ar structural type is studied in detail by applying the concepts studied in the syllabus.
Hours devoted to study of lectures, solving of proposed problems, writing of coursework and preparing its presentation.
72
0
Tutorials.
Students and professor meet to solve doubts about the contents of the syllabus, the practical activities and the grading
12
50
Individual assignments and/or presentations.
The course is evaluated mainly through the realization and exposition of an individual or small coursework of a structure related to the syllabus of the course. The structure is proposed by the student (or students if in a group) and accepted by the teacher. The deepness and scope of the work depends on the number of students in the group. The work studies the historical context, the structural typology and the structural behavior of the studied structure according to the concepts explained during the course. The work is carried out during the course and is followed up by the professor through tutorials with the group. The work is publicly presented to the Professor and the rest of the students of the course.
The grade of the work is, normally, the same for all the students, although it can be different if it is demonstrated, in the Professor's opinion, that the contribution of the members of the group is significantly different.
The Learning Results that are evaluated with this activity are:
1. Comprender las características de los diferentes materiales empleados en las técnicas constructivas habituales y las implicaciones de su uso desde el punto de vista resistente.
2. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos lineales.
3. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos superficiales.
4. Conocer la evolución tipológica de las estructuras desde un punto de vista histórico.
5. Identificar los diferentes mecanismos resistentes presentes en las tipologías estructurales más frecuentes en la construcción.
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
8. Utilizar ideas y soluciones innovadoras para desarrollar nuevos productos, procesos o servicios en contextos multidisciplinares.
90 %
Other evaluation activities oriented to student follow-up (active participation, etc.).
individual student grade based on attendance, interest, dedication and participation
The Learning Results that are evaluated with this activity are, mainly, the follwing:
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
10 %
Individual assignments and/or presentations.
The course is evaluated mainly through the realization and exposition of an individual or small coursework of a structure related to the syllabus of the course. The structure is proposed by the student (or students if in a group) and accepted by the teacher. The deepness and scope of the work depends on the number of students in the group. The work studies the historical context, the structural typology and the structural behavior of the studied structure according to the concepts explained during the course. The work is carried out during the course and is followed up by the professor through tutorials with the group. The work is publicly presented to the Professor and the rest of the students of the course.
The grade of the work is, normally, the same for all the students, although it can be different if it is demonstrated, in the Professor's opinion, that the contribution of the members of the group is significantly different.
The Learning Results that are evaluated with this activity are:
1. Comprender las características de los diferentes materiales empleados en las técnicas constructivas habituales y las implicaciones de su uso desde el punto de vista resistente.
2. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos lineales.
3. Comprender el comportamiento resistente básico de los elementos superficiales.
4. Conocer la evolución tipológica de las estructuras desde un punto de vista histórico.
5. Identificar los diferentes mecanismos resistentes presentes en las tipologías estructurales más frecuentes en la construcción.
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
8. Utilizar ideas y soluciones innovadoras para desarrollar nuevos productos, procesos o servicios en contextos multidisciplinares.
90 %
Other evaluation activities oriented to student follow-up (active participation, etc.).
individual student grade based on attendance, interest, dedication and participation
The Learning Results that are evaluated with this activity are, mainly, the follwing:
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
10 %
Voluntary attendance and participation in class and other course activities. Individual grade for the student based on attendance, interest, dedication and participation
The Learning Results that are evaluated with this activity are, mainly, the followng:
6. Saber analizar, al menos de modo cualitativo, estructuras complejas a partir de la identificación e interrelación de mecanismos resistentes sencillos.
7. Familiarizarse con el diseño, la creación, el diseño y el emprendimiento de proyectos novedosos e innovadores en el ámbito de conocimiento de la asignatura.
The number of students in class, being an elective course, is reduced, which allows an almost personalized monitoring of learning. The way in which teaching is planned, in a very interactive way with the student, through class attendance and tutorials, allows to detect possible training gaps, to evaluate the interest and performance of students and to consolidate the most important concepts of the subject. The tutorials to complete groups lead to questions in class that allow to check the level that is being acquired throughout the course.
The course is evaluated mainly by means of the realization and exposition of an individual or small group work of a structure related to the subject's syllabus. The structure is proposed by the student (or students if it is in a group) and accepted by the Professor.
The depth and scope of the work depends on the number of students in the group. The work studies the historical context, the structural typology and the structural behavior of the structure studied according to the concepts explained during the course.
The work is carried out during the course and is followed up by the professor.
Author: Gordon, J.E.
Title: Estructuras o por qué las cosas no se caen
Editorial: Calamar
Publication Date: 2004
ISBN: 8496235068
Author: Torroja Miret, Eduardo.
Title: Razón y ser de los tipos estructurales
Editorial: Consejo Superior de Investigaciones Científicas,
Publication Date: 2010
ISBN: 9788400086121
Author: Regalado Tesoro, Florentino
Title: Breve introducción a las estructuras y sus mecanismos resistentes
Editorial: CYPE Ingenieros
Publication Date: 2001
ISBN: 8493069612
Author: Engel, Heinrich
Title: Sistemas de estructuras = sistemas estruturais
Editorial: Gustavo Gili
Publication Date: 2014
ISBN: 9788425218002
Author: ,
Title: Fifty years of progress for shell and spatial structures in celebration of the 50th anniversary jubilee of the IASS (1959-2009)
Editorial: International Association for Shell and Spatial Structures (IASS)
Publication Date: 2011
ISBN: 9781907132353
Author: La bibliografía complementaria de la asignatura
Title: será sugerida por el profesor
Editorial: durante las clases.
Publication Date:
ISBN:
En cada capítulo, el profesor sugerirá bibliografía y documentación complementaria.
https://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/ Eurocódigos
www.fomento.gob.es/MFOM/LANG_CASTELLANO/ORGANOS_COLEGIADOS/CPH Comisión Permanente del Hormigón
http://ehe-08.blogspot.com Blog de la Instrucción EHE-08
www.e-ache.com ACHE. Asociación Científico-Técnica del Hormigón Estructural
http://dankuchma.com/stm Strut-and-Tie Resource Web Site
http://carreteros.org Carreteros
www.soloarquitectura.com Web de Sólo Arquitectura
www.codigotecnico.org Código Técnico de la Edificación
www.aenor.es Asociación Española de Normalización y Certificación
www.civileng.com CEW. Civil Engineering Web
www.construnario.es Construnario. El Diccionario de la Construcción
www.miliarium.com Miliarium. Ingenieria Civil y Medio Ambiente
www.upct.es/caminosyminas Escuela de Ing. de Caminos, CC. y PP. y de Ing. de Minas
www.upct.es/~ingcivil Departamento de Ingeniería Civil ¿ UPCT
http://www.structurae.de/ Base de datos e imágenes de estructuras y puentes.
https://aulavirtual.upct.es/ Aula virtual UPCT