Name: BRIDGES
Code: 213101021
Type: Elective
ECTS: 4.5
Length of subject: Per term
Semester and course: 2nd Year - Second term
Speciality:
Language: English
Mode of study: On-site class
Lecturer data: JORQUERA LUCERGA, JUAN JOSÉ
Knowledge area: Ingeniería de la Construcción
Department: Ingeniería Minera y Civil
Telephone: 868071277
Email: juanjo.jorquera@upct.es
Office hours and location:
martes - 11:00 / 13:00
EDIFICIO DE LA ETSINO Y LA EICM, planta 1, Despacho A1.15
Sólo previa cita con correo electrónico. Otros días y horas son posibles, sujeto a disponibilidad del profesor.
Qualifications/Degrees:
PhD in Ph. D. Structural Engineering from Technical University of Madrid (SPAIN) - 2007
Engineer in M. Sc. Civil & Structural Engineering from Polytechnic university of Madrid (SPAIN) - 1997
Academic rank in UPCT: Profesor Titular de Universidad
Number of five-year periods: 2
Number of six-year periods: 2 de investigación
Curriculum Vitae: Full Profile
[CB9 ]. Students are required to be able to communicate their conclusions as well as the knowledge and last reasons that sustain them to specialized and non-specialized audiences in a clear and unambiguous way.
[G05 ]. Knowledge of the profession of Road, Canal and Port Engineer, and of the activities that can be carried out in the field of Civil Engineering.
[G11 ]. Capacity for the project, execution and inspection of structures (bridges, buildings, etc.), foundation works and underground civil works (tunnels, car parks), and the diagnosis of their integrity.
La asignatura optativa Puentes desarrolla la competencia "Conocimiento de la concepción, proyecto y construcción de puentes de luces cortas y medias, y obtención de nociones generales sobre puentes de grandes luces".
Los alumnos tienen que cursar 16,5 ECTS optativos que están agrupados en 3 bloques de 4 asignaturas por temáticas: "Hidráulica, Medio Ambiente y Energía", "Construcción" y "Transportes, Urbanismo y Ordenación del Territorio".
Cada alumno tiene que elegir un bloque.
Bloque de Hidráulica, Medio Ambiente y Energía (16,5 ECTS)
Energía hidroeléctrica, eólica y mareomotriz (4.5 ECTS), Análisis de Sistemas Hidráulicos e Hidrológicos (3 ECTS), Modelización y Simulación de Estructuras Hidráulicas (4,5 ECTS), Ingeniería Fluvial (4,5 ECTS)
Bloque de Construcción (16,5 ECTS)
Puentes (4,5 ECTS), Tipología Estructural y Constructiva (4,5 ECTS), Procedimientos especiales de Cimentación (4,5 ECTS), Aplicaciones del método de los elementos finitos en Ingeniería Estructural (3 ECTS)
Bloque de Transportes, Urbanismo y Ordenación del Territorio (16,5 ECTS)
Infraestructuras y Servicios Urbanos (4,5 ECTS), Intersecciones y enlaces en redes viarias (4,5 ECTS), Planificación y Gestión Territorial (3 ECTS), Ingeniería Paisajística (4,5 ECTS)
[T01 ]. Spoken and written effective communication
Al terminar con éxito esta asignatura, los estudiantes serán capaces de:
1. Conocer y ser capaz de aplicar los conceptos y la terminología propios de las puentes.
2. Comprender y utilizar los métodos de diseño y cálculo fundamentales.
3. Asimilar y cuantificar las acciones que pueden solicitar un puente.
4. Entender sus mecanismos de respuesta en función de su tipología longitudinal y transversal.
5. Conocer y comprender la función de los distintos elementos constitutivos del puente (equipamientos, superestructura y subestructura).
6. Conocer los principales métodos constructivos de aplicación en puentes.
7. Realizar aportaciones orales y escritas de cierta envergadura académica conducentes a una actividad final, con fluidez y corrección lingüística, amenidad expositiva y persuasión comunicativa.
8. Utilizar el método más adecuado para comunicar ideas, conclusiones o resultados, a una audiencia especializada o no, en contextos nacionales e internacionales.
Breve historia de los puentes. Acciones y normativa. Tipología longitudinal: vigas, pórticos, arcos, atirantados y colgantes. Tipología transversal: vigas, losas y cajones. Puentes curvos y esviados. Puentes prefabricados. Puentes de hormigón pretensado. Puentes de ferrocarril. Aparatos de apoyo y juntas. Pilas. Estribos. Métodos de construcción de puentes: Vano a vano, avance en voladizo, empuje. Efectos de fluencia. Pruebas de carga
I.- HISTORIA
1. Breve historia de los puentes.
II. NORMATIVA Y ACCIONES
2. Normativa y acciones
2.1. Normativa
2.2. Acciones.
II.- ESTUDIO DE TABLEROS
3. Tipología longitudinal.
3.1 Puentes viga.
3.2. Puentes pórtico.
3.3. Puentes arco.
3.4. Puentes atirantados.
3-5. Puentes colgantes.
4. Tipología transversal.
4.1. Vigas
4.2. Losas
4.3. Cajones.
5. Puentes curvos y esviados.
6. Puentes de ferrocarril.
III.- SUBESTRUCTURA
7. Subestructura.
7.1 Pilas
7.2 Estribos
7.3 Apoyos.
IV.- EQUIPAMIENTO Y CONSTRUCCIÓN
8. Equipamiento.
9. Construcción.
Promoting the continuous improvement of working and study conditions of the entire university community is one the basic principles and goals of the Universidad Politécnica de Cartagena. Such commitment to prevention and the responsibilities arising from it concern all realms of the university: governing bodies, management team, teaching and research staff, administrative and service staff and students. The UPCT Service of Occupational Hazards (Servicio de Prevención de Riesgos Laborales de la UPCT) has published a "Risk Prevention Manual for new students" (Manual de acogida al estudiante en materia de prevención de riesgos), which may be downloaded from the e-learning platform ("Aula Virtual"), with instructions and recommendations on how to act properly, from the point of view of prevention (safety, ergonomics, etc.), when developing any type of activity at the University. You will also find recommendations on how to proceed in an emergency or if an incident occurs. Particularly when carrying out training practices in laboratories, workshops or field work, you must follow all your teacher's instructions, because he/she is the person responsible for your safety and health during practice performance. Feel free to ask any questions you may have and do not put your safety or that of your classmates at risk.
Theory classes, problems and/or resolution of practical cases in the classroom.
Classes about the syllabus of the course
Analysis of cases with multiple solutions
38
100
Technical visits, Seminars, Conferences, Conferences, etc.
Depending on the availability, visits to on-site works, or attendance to seminars and conferences
5
100
Continuous assessment activities.
Hours devoted to continuous assessment activities
2
100
Final assessment activities.
Hours devoted to final assessment activities, especially exams.
6
100
Study and work of the student (individual and/or teamwork) including, if necessary, handling of information in other languages.
Hours devoted to study of lectures, solving of proposed problems and preparing the exams.
78
0
Tutorials.
Students and professor meet to solve doubts about the contents of the syllabus, the practical activities and the grading
6
50
Exam/s (theory and/or practice).
Two examinations on the course syllabus. The exams can be oral
This activity evaluates all the learning outcomes
80 %
Other evaluation activities oriented to student follow-up (active participation, etc.).
Evaluation of the student's general attitude, class attendance, and proactivity.
Students ask and answer questions in public, analyze examples of structures studied in the syllabus and present problem solutions to the rest of their classmates
The Learning outcomes evaluated by this activity are the following:
7. Realizar aportaciones orales y escritas de cierta envergadura académica conducentes a una actividad final, con fluidez y corrección lingüística, amenidad expositiva y persuasión comunicativa.
8. Utilizar el método más adecuado para comunicar ideas, conclusiones o resultados, a una audiencia especializada o no, en contextos nacionales e internacionales.
20 %
Exam/s (theory and/or practice).
Two examinations on the course syllabus. The exams can be oral
This activity evaluates all the learning outcomes
80 %
Other evaluation activities oriented to student follow-up (active participation, etc.).
Evaluation of the student's general attitude, class attendance, and proactivity.
Students ask and answer questions in public, analyze examples of structures studied in the syllabus and present problem solutions to the rest of their classmates
The Learning outcomes evaluated by this activity are the following:
7. Realizar aportaciones orales y escritas de cierta envergadura académica conducentes a una actividad final, con fluidez y corrección lingüística, amenidad expositiva y persuasión comunicativa.
8. Utilizar el método más adecuado para comunicar ideas, conclusiones o resultados, a una audiencia especializada o no, en contextos nacionales e internacionales.
20 %
Author: Fernández Troyano, Leonardo
Title: Tierra sobre el agua visión histórica universal de los puentes
Editorial: Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Publication Date: 1999
ISBN: 8438001483
Author: Hambly, Edmund C.
Title: Bridge deck behaviour
Editorial: Chapman and Hall,
Publication Date: 1991
ISBN: 0442314248
Author: Viñuela Rueda, Luis
Title: Proyecto y construcción de puentes metálicos y mixtos
Editorial: Asociación para la Promoción Técnica del Acero
Publication Date: 2009
ISBN: 9788469230572
Author:
Title: Obras de paso de nueva construcción conceptos generales
Editorial: Ministerio de Fomento,
Publication Date: 2000
ISBN: 8449802237
Author: Samartín Quiroga, Avelino F.
Title: Cálculo de estructuras de puentes de hormigón
Editorial: Rueda
Publication Date: 198-
ISBN:
Author: Leonhardt, Fritz
Title: Puentes estética y diseño =Ponts L'estéthique des ponts
Editorial: Presses Polytechniques Romandes, ; , Lausanne :,
Publication Date: 1986
ISBN: 2880740991
Author: Manterola, Javier
Title: Puentes apuntes para su diseño, cálculo y construcción
Editorial: Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos
Publication Date: 2011
ISBN: 8438003213
Author: Menn, Christian.
Title: Prestressed Concrete Bridges
Editorial:
Publication Date:
ISBN: 9783034891318|99783034891318
En cada capítulo, el profesor sugerirá bibliografía y documentación complementaria.
https://eurocodes.jrc.ec.europa.eu/ Eurocódigos
www.fomento.gob.es/MFOM/LANG_CASTELLANO/ORGANOS_COLEGIADOS/CPH Comisión Permanente del Hormigón
http://ehe-08.blogspot.com Blog de la Instrucción EHE-08
www.e-ache.com ACHE. Asociación Científico-Técnica del Hormigón Estructural
http://dankuchma.com/stm Strut-and-Tie Resource Web Site
http://carreteros.org Carreteros
www.soloarquitectura.com Web de Sólo Arquitectura
www.codigotecnico.org Código Técnico de la Edificación
www.aenor.es Asociación Española de Normalización y Certificación
www.civileng.com CEW. Civil Engineering Web
www.construnario.es Construnario. El Diccionario de la Construcción
www.miliarium.com Miliarium. Ingenieria Civil y Medio Ambiente
www.upct.es/caminosyminas Escuela de Ing. de Caminos, CC. y PP. y de Ing. de Minas
www.upct.es/~ingcivil Departamento de Ingeniería Civil ¿ UPCT
http://www.structurae.de/ Base de datos e imágenes de estructuras y puentes.
https://aulavirtual.upct.es/ Aula virtual UPCT